Overleven door verandering

Voor verandering in processen zijn de volgende stappen noodzakelijk:

  • Gedrag
  • Enactment (reactie met de omgeving
  • Veranderingen in de omgeving

Bij beschrijving van processen moet aandacht worden besteed waar, op welk moment, hoe enactment plaatsvindt. Controle en Hiërarchie lijken in de meeste organisaties equivalent. In innovatieve organisaties is dat niet het geval! Organiseren is het vermijden van dubbelzinnigheden. Dubbelzinnigheden worden vooral gevormd door onduidelijkheden over verantwoordelijkheden, definities, hulpmiddelen, klantwensen. Kwaliteitseisen en doel geïnterpreteerd gedrag zijn strijdig met innovatie

Reificatie: het toedichten van menselijke eigenschappen van systemen. Continue verbeteren, strijdig met proces vastlegging als onderdeel van kwaliteitsborging. Informatievoorziening tactisch, operationeel, strategisch. Welke informatie voor welke functie?

Betrouwbaarheid van processen:

  • Processen moeten zo ontworpen zijn dat de kosten zo laag mogelijk blijven. De ondergrens is de tevredenheid van de klant. 
  • Ontkoppelen van beheersen en controleren (control) van processen. Structureel verbeteren van situaties (breaktrough)
  • Selfassesment is selfcontrol
  • Empowerment: het toevertrouwen van macht aan mensen. Medewerkers krijgen verantwoordelijkheden en bevoegdheden m.b.t. resources

Auteur

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *